Diabetes en mondgezondheid

Een diabeet heeft een verhoogd risico op problemen in de mond omdat:

• er een verhoogde kans op tandvleesontstekingen en kaakbotontsteking is doordat een diabeet een verminderde weerstand tegen infecties heeft.
  • door de medicatie, de diabeet ook sneller last heeft van een verminderde speekselproductie met als gevolg een droge mond. De natuurlijke afweerfunctie vermindert, waardoor cariës (gaatjes) en tandvleesontstekingen kunnen ontstaan.
  • een diabeet (vooral de niet goed ingestelde diabeet) een vertraagde genezing van ontstekingen heeft.
  • ontstekingen in het lichaam de bloedwaarden kunnen ontregelen.

Roken in combinatie met diabetes en een slechte mondhygiëne versnelt de afbraak van het kaakbot met factor 20. Rokers hebben een slechtere doorbloeding van het tandvlees, dus nauwelijks of geen bloedend tandvlees, maar meer last van gingivitis (tandvleesontsteking) en parodontitis (tandvleesontsteking met verlies van kaakbot).

Een ongezonde mond herkent u aan:

• rood gezwollen, bloedend of terugtrekkend tandvlees
  • los staande tanden of kiezen
  • gaatjes of verkleuringen
  • ontstaan van spleetjes tussen de tanden
  • gevoelig bij koud, warm of kauwen
  • slechte adem, vieze smaak of droge mond

Maak voor een persoonlijk advies of instructie een afspraak bij uw tandarts of mondhygiënist. Meld altijd voor de behandeling dat u diabeet bent.